Csak igazán kiforrott márkák engedhetik meg maguknak azt, amit a YouTube tett. Más út nem is létezhet – el tudod egyáltalán képzelni a YouTube-ot pirostól eltérő, mondjuk kék színben?
A márkaidentitás szempontjából a YouTube tökéletesen birtokolja a piros színt – ez teszi azonnal felismerhetővé és egyedivé. Miért is változtatna rajta?
Míg a Vimeo és a Wistia a kék színt választotta, valójában létezik-e olyan platform, amely valódi versenytársa lehetne a YouTube-nak?
Bár az Instagram, a Facebook és a TikTok is kínál videós tartalmakat, egyik sem éri el a YouTube egyedi formátumának szintjét. Még a helyi platformok – mint például Magyarországon a Videa – sem jelentenek tényleges konkurenciát.
De akkor miért szükséges a változtatás?
A YouTube évente 1700 frissítést hajt végre, melyek többsége észrevétlen marad számunkra. A folyamatos tesztelés, módosítás és fejlesztés célja a jobb termék, a kiválóbb felhasználói élmény és a növekvő bevétel. Az elmúlt 20 évben (idén ünnepli 20. születésnapját a YouTube) jelentősen fejlődött a platform – érdemes megtekinteni az első 15 évfejlődését vagy a web design museum oldalon, rendkívül tanulságos.
Robyn Lee, a design lead így nyilatkozott:
A frissítés útja azzal kezdődött, hogy kutatással meghatároztuk a YouTube legelavult elemeit. A színek az első három helyen szerepeltek, így tudtuk, hogy a paletta fejlesztése azonnali és jelentős hatást gyakorolna. Nagy lépés volt ez előre, de nem ugrás! Evolúciót akartunk, nem forradalmat. A YouTube identitásának központi eleme, a vörös szín finom érintést igényelt. Ahelyett, hogy újra feltaláltuk volna a kereket, inkább finomítottuk azt.
Az új szín kidolgozásakor feltették a kérdést: „A jelenlegi szín még mindig tükrözi a márkánkat?" A válasz megtalálásához a YouTube küldetéséből indultak ki: „Mindenkinek hangot adni és megmutatni a világot". Az új pirosnak pedig meg kellett testesítenie a kreatív alapelveiket: barátságosnak, megnyerőnek, dinamikusnak és egységesnek kellett lennie.
A YouTube egy klasszikus digitális brand. Ez mit jelent? Azt, hogy főként a digitális térben kommunikál, marketing és kommunikációs felületeinek szinte 100%-a képernyőn jelenik meg, így a színek tekintetében is bátran választhatnak olyan élénk, életteli RGB színeket, amelyek kizárólag képernyőn jeleníthetők meg egyszerűen.
A YouTube az elmúlt 20 évben számos vörös árnyalatot használt. A 2017-es változtatás során bevezetett tiszta RGB vörös azonban problémásnak bizonyult. A felhasználói felület kulcsfontosságú elemeinél túlságosan harsánynak tűnt, és egyes képernyőkön narancssárgás árnyalatot mutatott.
A tévékészülékeken pedig beégést okozott, mivel a tiszta színek hosszú távon jobban megterhelik a képernyőt. Ezeket a technikai problémákat mindenképpen orvosolni kellett.
A hűvösebb árnyalat bevezetésével nemcsak a technikai problémákat oldották meg, hanem egy hozzáférhetőbb, élénkebb karaktert is adtak a márkának. Céljuk az volt, hogy modernizálják a YouTube-ot, miközben megőrizzák örökségét.

Új színátmenet is született
A piros finomhangolása mellett új színátmenetet is terveztek. A magentától a sárgáig terjedő spektrumon keresték azt a színt, amely harmonikusan működne együtt a pirossal.
A YouTube-nak mozgásérzetet kívántak adni, ezért egy dinamikus vörös-magenta színátmenetet alkottak. Bár a második szín jelöltjei között szerepelt a narancssárga és a sárga is, végül a magenta bizonyult a legtermészetesebb párosításnak az új vörös árnyalattal.
A magenta ritkán fordul elő a természetben, így kiválóan szimbolizálja a YouTube által megtestesített képzelőerőt és fejlődést. A színátmenetet 45 fokos szögben alakították ki, a jobbra helyezett magenta pedig az előrehaladást jelképezi.
Piros? Tilos!
A piros kényes szín, különösen digitális felületeken. Erőteljes hatása miatt létrehoztak egy keretrendszert, amely meghatározza a márkaszínek használatának módját és helyét. Ez a rendszer olyan kulcsfontosságú területekre összpontosít, mint a márkajelzések, az identitáselemek és a felhasználói felület meghatározó elemei.
A kiválasztott elemeket gondosan válogatták össze, hogy tükrözzék a YouTube küldetését: segítsék a felhasználókat a tartalmak felfedezésében, a közösségépítésben és a kreativitás kibontakoztatásában.
Az egész platformra kiterjedő konzisztencia biztosítása érdekében ezt a keretrendszert megosztották az összes UX-csapattal, lehetővé téve számukra, hogy a saját termékterületükön belül azonosítsák a felhasználói felület fontos pillanatait.
A válasz elsöprően pozitív volt, és mindenki elfogadta az új stratégiát. Ezt az új, élénk vörös színt láthatod a logóban és a termékikonokban, és a színátmenet olyan elemekben is megjelenik, mint a témaikonok, a haladás sáv, a Tetszik és a Feliratkozás gombok, a Prémium jelvény és az Élő gyűrű.
Nem könnyű egy új szín bevezetése, mégha gyökeresen nem is új színt hoztak létre, de ezért beszélgetések során azonosították a régi vörössel kapcsolatos problémákat, és kidolgozták, hogyan alkalmazzák az új vöröset és a gradienst.
Például észrevettenk néhány lehetséges problémát a gradiens nagy képernyőkön való megjelenítésével kapcsolatban, és megtalálták a módját annak, hogy a vörös színt sokoldalúan megőrizzük a hozzáférhetőségi igényeknek megfelelően.

Hozzáférhetőség is szempont
Az új kidolgozásakor a szöveg és a háttér közötti megfelelő kontraszt biztosítása elsődleges szempont. Az új piros és magenta árnyalatok kifejlesztésekor világos, közepes és sötét változatokat készítettek a különböző felhasználási eseteknek megfelelően.
Az olyan kisebb komponenseknél, mint a Premium jelvény és a Live avatar gyűrű, a piros és a magenta kissé sötétebb árnyalatait használták, hogy teljesítsék a 4,5:1 minimális kontrasztarány követelményét.
Fontos szempont az volt, hogy a szín ne legyen az egyetlen információközlő eszköz. Például ahelyett, hogy minden gombra márkaszíneket alkalmaznánk, inkább a felhasználó által végrehajtott kulcsfontosságú műveletek kiemelésére tartják fenn őket. Ez a megközelítés az alapértelmezett állapotokat monokróm tónusokban tartja, így maximalizálva a hatékonyságot és a hozzáférhetőséget.
Ebből is látszik, hogy a szigorú szabályrendszereket is meg kell bontani egy-egy használhatósági szempont betartásához. A szabályokat azonban csak akkor tudjuk felrúgni, ha pontosan ismerjük őket és létrehozásuk okát. Az erős arculati rendszerek ismertető jele éppen ez: nem merev szabályrendszerként működnek, hanem olyan rugalmas irányelvként, ami végeredményben egységes megjelenést biztosít.
Hogyan tovább?
A márka színének frissítése jelentős lépés volt, de ez csak a kezdet. Stratégiailag újragondolják a vizuális rendszerük minden elemét: képi megjelenítés, ikonográfia, tipográfia, másodlagos színpaletták és még sok más.
A YouTube tartalma dinamikus és folyamatosan változik, és a vizuális rendszerének is lépést kell tartania vele, hogy friss, vonzó és releváns maradjon.